Börja konditionsträna

Konditionsträning är något många får för lite av i sin vardag. Den har dock många fördelar som är svår att uppnå på andra vis. Och även bara en god vardagskondition kan göra stor skillnad i det långa loppet. 

Konditionsträning kommer i många olika former. Vilket betyder att chansen att hitta något man kan tänka sig träna regelbundet ökar. Man kan till exempel börja löpträna, ge sig ut och cykla eller gå på aerobicspass på gymmet. Till att börja med är det värt att prova på lite olika former och se om det är något man fastnar för.

Fördelarna med konditionsträning är som sagt många, men en av de viktigaste är att man på sikt minskar sin risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar. Genom att bygga upp konditionen kommer man också märka av hur man har mer energi under dagen och helt enkelt orkar mer. Det finns också studier som visar på positiva förändringar av humöret. Konditionsträning har faktiskt visat sig vara ett effektivt verktyg för hantering av depression.

När man först börjar träna är det bäst att börja lugnt och trappa upp allt eftersom. Att överskatta sina förmågor kan lätt resultera i skador av ett eller annat slag. Och konditionen är det som snabbast försvinner när man inte kan hålla igång träningen. Det är också bra att variera sitt tempo när man börjar bli van träningen. Omväxling är bra för kroppen och låter en bygga upp konditionen snabbare genom att ge den nya utmaningar så musklerna får arbeta på nya sätt.

Det är också smart att komplettera konditionsträning med styrketräning för ännu bättre hälsa. Detta rekommenderas av experter så som Adolf Fredriks Fysiocenter. Genom styrketräning bygger man mer effektivt upp styrkan i kroppen, vilket vidare hjälper en att undvika skador. Så länge man styrketränar på ett säkert sätt så klart.