Ge dig själv massage med en foam roller

Massage är ju något vi ofta tänker oss att någon annan utför på oss. Men har du bara rätt redskap kan du även utföra effektiv och härlig massage på dig själv. Ett av de bästa redskapen för detta måste nog vara en foam roller och här delar vi med oss av några tips på hur du kan använda dem.

Foam rollers kommer i några olika utformningar och det kan vara bra att läsa mer om var och en för att hitta den som bäst passar dina behov. Ju mer uttalat mönster de har desto mer brukar de också vara fokuserad på mer djupgående massage.

Som nybörjare är det dock rekommenderat att använda en roller med mer slät yta. Ju mer kroppen vänjer sig vid massagen desto mer mönstrade foam rollers kan du börja använda. Om du exempelvis använder en med stora ”taggar” direkt från början finns till och med risken att massagen kan ge dig blåmärken.

När du masserar är det också bäst att hålla dig till 30-90 sekunders massage och därefter stretcha muskeln något. Du kan upprepa detta upp till tre gånger per område. Om du känner att du har behov av länge sessioner är det troligt att det finns något underliggande problem som bäst hanteras med andra metoder eller kanske av en expert.

Du bör även vara medveten om att olika delar av kroppen är olika känslig för massage med en foam roller. Till exempel kan du ofta köra hårdare på övre ryggen än den nedre delen. Var noga med att kolla upp bra övningar och följ dem istället för att experimentera fritt på egen hand.