Grunderna för dig som ska börja jogga

Joggning framhävs som en bra och hälsosam träningsform. Du håller dig stark, får bra flås och du har ett billigt träningsalternativ som du kan göra året runt. Att jogga bränner fett effektivt och ser till ditt hjärta och dina lungor får arbeta. Har du inte testat det än, kan du läsa genom grunderna nedan och göra ditt eget joggingschema för hösten.

Rätt skor

Du kommer att tröttna ganska snabbt om du inte har bra skor under joggingturerna. Du belastar knäna väldigt mycket när du springer, flera gånger din egen kroppsvikt, och behöver därmed du skor som dämpar stötarna när du slår i fötterna i marken. Det kommer ut nya modeller varje säsong så höll ögonen öppna efter de som passar din fot. Om du är osäker på vilken typ av pronation du har kan du undersöka det genom att besöka en sportbutik som kan läsa av hur du belastar fötterna. Av den avläsningen kan kunniga avgöra vilka sulor och skor du borde välja för att få rätt typ av stöd. Med rätt skor minskar även skaderisken, stora och utdragna felbelastningar kan sätta stopp för att form av jogging i flera månader.

Mjukt underlag

Undvik att springa längs asfalterade vägare, det hårda underlaget är inte din eller dina knäns vän. Barkstigar, skogsstigar, packad jord och grusade underlag är bättre lämpade.

Varva snabbt och lugnt

Vill du utvecklas och bli snabbare behöver du utmana dig själv och köra en del pass där du ökar takten. Du kan springa i en minut och jogga lugnt i en minut. I början ska du så klart jobba upp ett visst tempo, en bra måttstock är att du borde klara av att jogga kontinuerligt i 20 minuter innan du börjar öka takten och småspringa.

Rätt hållning

Det svåraste med joggning är nog att ha rätt hållning. Du behöver vara avslappnad i axlar och nacke, luta dig lite framåt och skjuta fram höfterna. Dina steg ska vara korta, inte långa. Du vill ta dig fram utan att slösa på energi. Försök alltid att vara avslappnad i kroppen medan du joggar.