När man pratar om en god hälsa så är det inte bara specifikt att man mår bra just denna dag. Vår hälsa består av en rad beståndsdelar som tillsammans skapar helheten som kan berätta för oss hur vi mår.

Vi tänkte ta upp några av de  punkter som vi tycker är de viktigaste beståndsdelarna för en god hälsa. Detta gör vi med reservation för att vi på Tierpsmassage.se inte är några läkare, utan detta är våra antaganden.

Hälsosamt

Kost

De tre första punkterna i denna lista går att läsa utan någon inbördes ordning, de är alla i princip lika viktiga för välmåendet. När det gäller kosten så finns det väldigt många olika rön om vad som är hälsosamt och vad som inte är det. Det gäller helt enkelt att hitta det som passar just dig.

För somliga fungerar det att köra 5:2-dieten – oavsett om det är med avsikt att gå ned i vikt eller inte, för andra är LCHF det bästa som hänt dem. För huvuddelen av oss svenskar så tippar vi dock att det är en varierad kost där vi får i oss av alla de näringsämnen vi behöver, som är det som fungerar bäst. Det gäller bara att tänka måttligt och finna balans.

Sömn

När man är ung så märker man inte av speciellt mycket hur viktigt sömnen faktiskt är. Visst, tonåringar sover inte sällan halva dagarna, men det har mer med lathet än med sömnbehov att göra. För när det kommer till kritan och något ska göras så klarar de flesta yngre sig med bara några få timmars sömn och kan därefter orka en ny dag i princip som vanligt. Ungefär när man kliver över 25-årsstrecket så förändras detta för många och sömnen blir allt viktigare. Att sova tillräckligt är viktigt, dels för att orka med men också för att kunna tillgodogöra sig exempelvis motion.

Motion

Att finna balans skrev vi i slutet av stycket om kosten, och just den balansen kan man nog säga gäller framförallt mellan kost och motion. Om man ser det som en ekvation så kan man säga att B = F ≥ KI. Ekvationen säger alltså att balans lika med när förbränningen är lika stor eller större än kaloriintaget. Det vill alltså säga att ju mer du äter desto mer måste du motionera för att det ska bli balans för kroppen.

Avstå det skadliga

Balans är ett ord som nu närmast börjar bli tjatigt eftersom vi nämnt det så många gånger. Men balans är ett mycket bra ledord när man pratar om hälsa. Så också när det kommer till konsumtion av sådant som inte per definition är bra för oss. Våra kroppar mår inte bra av att konsumera alkohol eller tobak, men ändå är det många som gör det. Att ta ett glas vin till maten till helgmiddagen är förstås ingen fara, det sägs till och med kunna vara nyttigt. Men överdriven konsumtion är ju som ni vet direkt skadlig.

När det gäller tobak och kanske allra helst rökning så finns det dock inget positivt med och det bör man låta bli helt och hållet. Behöver man hjälp med att sluta röka, eller åtminstone vill minska riskerna så finns det idag bra alternativ till vanliga cigaretter. E-cigaretter som vi länkade till på raden ovanför är ett exempel på sådana produkter. Istället för alla de farliga ämnena i cigaretter så är det förutom nikotinet bara vattenånga du andas in och ut. På det sättet så slipper du utsätta andra för passiv rökning också.

Måttligt

Till sist så tänkte vi också bara nämna ordet “måttligt”, eller “måttlighet”. Detta är precis som balans ett bra ledord när man pratar om god hälsa. Man behöver inte bli hälsosam in absurdum för att ha en bra hälsa, man kan faktiskt kosta på sig att äta “dålig mat” eller andra onyttigheter någon gång då och då. Bara man håller det på en måttlig nivå så behåller man balansen.