När man tränar så utsätter man kroppen för belastning som är högre än den normal utsätts för. Med normalt så menar jag livet utanför träningslokalen eller löparrundan. Det är ju också själv anledningen till att träna sin kropp – för att göra den mer tålig och uthållig för belastning genom att bygga upp muskulatur och öka sin syreupptagningsförmåga. 

Träning är i mångt och mycket väldigt bra för vår hälsa och välbefinnande. Men det är också viktigt att förstå att den belastning vi utsätter våra kroppar för också i viss mån är påfrestande för kroppen. Därför är det viktigt att tänka på att ge sin kropp rätt förutsättningar för att tillgodogöra sig av träning, både funktionellt och i förslitningssyfte.

Stretching

Genom att sträcka ut muskler och leder efter träning så kan man motverka att dem, efter tillväxten som skapas av träningen, inte blir stela.  Principen är att muskeln sträcks ut efter träning och gör den därför mer smidig och sägs också kunna motverka den värsta träningsvärken, framförallt om du tränat riktigt hårt. Detta är något som både motsägs och förespråkas. Det går att träna utan att stretcha, men inte ens de största tvivlarna kan säga emot faktumet att vid regelbunden stretching så blir ens kropp vigare och mer flexibel. Hos till exempel Gymkompaniet kan du hitta fina tillbehör för både stretching och träningredskap i övrigt.

Massage efter träning

Tränar man hårt och lyfter tungt så är det svårt att undvika mindre skavanker på kroppen. Det första du kommer få lära dig om du kommer på ett gym och börjar med styrketräning är att du INTE får använda ryggen när du tränar någon annan muskelgrupp än just rygg. Detta är inte helt korrekt, ibland krävs att man hjälper till lite med ryggen (med betoning på lite), för att inte andra delar av kroppen ska få lida. Men hursomhelst, när du lyfter dina vikter så kommer delar av kroppen att spänna sig utan att du ens känner till det. Det är lätt att få senknutar och spänningar vid nacke och skuldror. Om träningen är väldigt regelbunden så kommer dessa spänningar att finnas lite här och var i kroppen.

Därför kan det vara skönt att få mjuka upp kroppen lite ibland med en helkroppsmassage, så att din kropp håller sig mjuk och fin, även om den är muskulös. Det kan också vara skönt att ta en varm bastu efter din träning. Se dock till så att du inte sitter för länge i värmen och se till att du får i dig tillräckligt med vätska. Du kan snabba på återhämtningen genom ett bastubad. Det kan också stärka ditt immunförsvar då kroppen producerar vita blodkroppar i samband med bastu och vilket är bra för att minimera infektioner i din kropp.