När träningen sviker dig

Allting går inte att lösa med träning, fastän vi hade velat. Ibland kanske effekten och resultatet från träningen står på noll eller så har du gjort ditt yttersta men har fortfarande inte fått den förändring som du önskade. Hur går du vidare?

 

Fettsugning

Alla kan inte se ut som de naturligt slanka kvinnor och män vi ser på teve. Fett lägger sig lite här och var, på en del ställen är det nästan omöjligt att få bort dem utan att ligga på farligt låg fettprocent. För både kvinnor och män är kärlekshandtagen, ryggen och dubbelhakan problemområden som många överviktiga dras med hur mycket de än har gått ned i vikt. Det är vid sådana här tillfällen som Citadellkliniken kan hjälpa. Fettsugning är mycket mer effektiv när du har ett litet område som behöver justeras. Med en fettsugning försvinner fettcellerna helt och kan inte återskapas, du löper inte lika stor risk att samma problem ska komma tillbaka om du råkar gå upp några kilon.

Förändring

Annars kan du prova att vända upp och ned på hela din träningsregim. Du kanske har varit för bekväm med träningen och behöver ta i hårdare, på nya sätt. Byt ut övningar mot andra, musklerna blir vana vid rörelser och belastas inte lika hårt som de gjorde när du först började. Eller så kanske du behöver ändra antal repetitioner och tyngd på existerande övningar. Istället för uthållighet kan du träna maximal belastning med färre repetitioner.

Din kost är också nära kopplad till din hälsa och träningens effekter. Om du äter för mycket kommer du inte att gå ned i vikt och om du äter för lite orkar inte kroppen bygga muskler. Det är väldigt individuellt hur många kalorier som du förbränner så du kan behöva testa dig fram genom att öka eller ta bort kalorier och se vilket av dem som ger resultat. Det finns test på nätet som kan ta fram en generell mängd kalorier du borde äta varje dag, börja med att jämföra din kost med den och se hur mycket det skiljer. Det kan ge en fingervisning om du behöver mer eller mindre mat.