För att må bra är det viktigt att röra på sig och verkligen ta hand om sin kropp på bästa sätt. Dock behöver man inte ligga på gymmet varje dag för att få en effekt av träning och motion. En promenad på en halvtimme dagligen kan man komma långt med. Här tittar vi lite närmare på vilka olika motionsformer man kan syssla med samt motionens effekter på kroppen.

Olika motionsformer

Olika tränings- och motionsformer finns det gott om som till exempel löpning, styrketräning, cykling, skidåkning och simning. Även lag- bollsporter som tennis, fotboll och innebandy är bra träningsformer. Yoga, pilates och liknande är också bra aktiviteter om man vill röra på sig.

Varför motionera?

Trots att många kanske upplever det som jobbigt att motionera och röra på sig så är detta något man absolut bör göra eftersom det har så väldigt många positiva effekter på kroppen. Till exempel så ökar blodcirkulationen och ämnesomsättningen samtidigt som muskler, leder och skelett stärks. Dessutom förbygger man uppkomsten av en rad olika sjukdomar.

Genom motion förhindrar man framför allt övervikt, vilket kan leda till exempelvis celluliter. Övervikt och fetma är dessutom en riskfaktor vad gäller en rad idag vanligt förekommande sjukdomar och andra komplikationer som till exempel högt blodtryck, astma, diabetes typ 2 samt ett antal cancerformer.

Även psykiska problem kan förebyggas med hjälp av motion. Bland annat så minskar risken att drabbas av depression om man tränar regelbundet.